Kuvia & Juttuja

Kuviin löytyy linkit viereisestä valikosta ja juttu tästä:

Juttua kirjoittaa Katja

15.7.2017 Lauantai

Ja taas mennään :-)

Oikeastihan kisat alkavat vasta sunnuntaina. Mutta tämä tarina pitää aloittaa lauantailta, vaikka siitä ei oikeastaan ole kerrottavaa omalta osaltani muuta kuin se, että päädyin ns. viime tinkaan. Suurin osa työssä käyvistä varmasti tietää sen ”pakko saada työt tehtyä kuntoon ennen kesälomaa”-tilanteen…joka pätee myös jouluun ja vuodenvaihteeseen. No, itse päädyin pistämään työasioita kuntoon että voisin edes kohtuullisen turvallisin mielin olla Jannen Kisoissa töissä koko viikon.

Näin ollen kisojen nettisivujen ja muiden juttujen viimeistely jäi viime hetkille, mutta onneksi pohjat oli kunnossa menneiltä vuosilta, Mari H oli toimittanut kisatoimiston ostoslistan asiat (kyniä, sakset, teippiä jne.) joten niitä ei tarvinnut lähteä metsästämään ja Paula (kisatoimiston pomo) oli hyvässä iskussa kesäkuun SM-kisojen jälkeen.

Tällä kertaa kisaorganisaatiossa tehtiin päätös, ettei lupakirjoja ja muita dokumentteja tarkistettaisi organisaation toimesta, vaan pyydettiin juhlallinen valtuutus piloteilta siitä että paperit ovat kunnossa. Kisatoimisto oli avoinna klo 17-20, ilmoittautuminen jatkui vielä seuraavana päivänä.

Syy siihen että kisat alkavat vasta sunnuntaina ja että ilmoittautuminen on niin myöhään, johtui siitä että Nummelan SM-kisat päättyivät lauantaina 15.7 ja tietysti haluttiin antaa mahdollisuus ihmisille osallistua molempiin kisoihin.

16.7.2017 Sunnuntai – 1. kisapäivä

Yllättäen Suomen päällä ei ollutkaan paikalleen pysähtynyttä matalapainetta jonka sade ripottelisi vaunun kattoon jo heti aamulla, vaan taivas oli sininen Räyskälän herätessä kisapäivään. Jopa niin sininen että hinauksia siirrettiin, mutta mennään siihen myöhemmin :-)

Näissä Jannen Kisoissa on kaksi luokkaa, ns. Kuuma Ryhmä, jossa tehtävät ovat vähintään SM-kisojen luokkaa ja antavat riittävästi haastetta kisapäivään. Lisäksi on Jannen Kisat-luokka, jossa tehtävät eivät ole yhtä vaativia ja luokka soveltuu sekä rentoa kisameininkiä kaipaavalle että ensimmäistä kertaa kisoja lentävälle. Jannen Kisat-luokalle tarjotaan myös aamun briefingin jälkeen tehtävän ja sään syvempää analysointia. Joten jos kisakokemusta (tai matkalentokokemusta) ei ole kertynyt vielä huimia määriä, tämä Jannen Kisat-luokka on helppo tapa aloittaa kisaura.

Ne jotka tuntevat minut, tietävät että olen puuhastellut kisatoimistossa aika useana vuonna aiemminkin, ja haluaisin sanoa ihan erikseen kuinka kiva on nähdä että kisaan mukaan on tullut pari uutta nimeä, ensinnäkin Ylihärsilä ”nuorempi” (anteeksi Mikko Y, mutta vanhat gurut ymmärtävät tällä tavoin kenestä on kyse), lisäksi Jyväskylän seudulta elämänsä ensimmäistä kertaa kisoissa on mukana Kai Arstila, joka muistaakseni kertoi myös lentävänsä Räyskälässä ensimmäistä kertaa. Niin, ja enpä ole kisoissa Joupin Anttiakaan nähnyt kovin usein. Kaikki edellä mainitut ovat Jannen Kisat-luokassa - jotenkin tuntuu siltä, että tällaiselle luokalle on ollut tilausta.

Päivä sujui erittäin normaalisti. Avajaiset pidettiin tehokkaasti ja sujuvasti, Suomen lippu nostettiin ja kilpailunjohtaja Jorma ”Kessu” Länsirinne osasi kertoa kaikille ”nostamme liput, lakit päästä”. Ja näin kuppilan edessä pidetty lyhyt seremonia sisälsi myös arvokkaan eleen joka ehkä yllätti muutkin kuin minut.

Briefingissä joka pidettiin heti avajaisten jälkeen, meidän hyvä ja aina niin luotettava Kristian Roine kertoi päivän säät ja Kessu kävi pikaisesti turvallisuusasiat läpi. Lisäksi organisaatio sai vilkuttaa kisaväelle kun meidät esiteltiin briefingissä. Hyvin perinteistä siis, mukavaa ja perinteistä.

Ensimmäinen kisapäivä ei koskaan mene ilman kommelluksia, ja tällä kertaa tehtävälappua oli tarkastanut vain neljä-viisi silmäparia, joka ei riittänyt. Siispä jouduttiin tekemään kuittauslista siitä, että lähtölinja ei ole 1000 m vaan 10 000 m eli 10 km. Lista kiikutettiin kisaajien läpi ja sillä selvä.

Tehtävät suuntautuivat kohtuullisen lähelle Räyskälää, tyyliin ”ensin länteen, ja kohti Jämiä, sitten Somerolle, josta Hämeenlinnan seudulle ja sieltä kahden käännepisteen kautta Räyskälään”. Jannen Kisat-luokalle n. 300 km ja Kuumalle Ryhmälle lähes 400 km.

Hinausten piti alkaa klo 11.30, mutta hommasta selvittiin vain puolen tunnin siirrolla ja klo 12.00 päästiin aloittamaan. Siihen aikaan taivaalle jo poksahteli pieniä viattomia kumpiaisten alkuja. Alku näytti vaisulta, mutta päivän keli iltapäivää kohden näytti todella hyvältä. Täytyy tietysti muistaa että itse havainnoin keliä kentältä käsin, josta ei näe kovin pitkälle.

Yleisön – ja useimpien pilottien – riemuksi tänään oli käytössä maalilinja. Väki seisoi perinteisesti radan 26 rullaustiellä kuppilan kulmalla vastaanottamassa tulevia koneita. Kyllä siinä olikin ihasteltavaa ja moni taisi sanoa ”lisää tätä!”.

Kisatoimistossa illalla sain ainakin yhden kommentin päivästä, kun Vierimaan Timppa kertoi että päivä oli kiva, mutta rankka ja haastava. Olisi pitänyt mennä terassille tai pikkusaunaan jotta olisin kuullut enemmän juttuja päivästä, taidan tehdä niin (siis mennä terassille kuuntelemaan juttuja) tulevina päivinä.

Tulevien päivien sää vaikuttaa hieman huonolta. Maanantain ja tiistain sää on näyttänyt huonolta jo pitkään, mutta kuulin todennäköisesti Kristianilta, että lähestyvä rintama heikkenee ja ennuste ei iltaa kohden enää näyttänyt niin masentavalta. Porukka alkoi päätellä että maanantaista varmaan tulee gridauspäivä eli viedään koneet lähtöjärjestykseen, sitten siirretään hinauksia useampaan otteeseen kunnes päivä perutaan.

17.7.2017 Maanantai – 2. kisapäivä

Tässä kisassa on käytössä Whatsapp-ryhmä jolla kilpailijoille tiedotetaan tarpeellisista asioista. Tämän aamun Whatsapp-viesti oli ”Sade ropisi vaunun kattoon. Ei gridiä tänään. Klo 10:00 on briefing ja päiväpalkintojen jako”.

Johon joku oli kommentoinut ”Ei viime yönä satanut. Ehkä oravan ropinaa”. En minäkään sateen ropinaa kuullut yöllä korvatulpat päässä, mutta vaunu ja pyörän satula olivat aamulla märkänä. Oli siis satanut ja selvää oli että sitä tulisi vielä lisää.

Briefingissä palkittiin päivävoittajat – Kim Kuusela ja AM-team (= Antti ja Pentti Lehto), onnea voittajille!

Eipä tästä sitten ole paljoa muuta sanottavaa, tuloslaskenta jäi ihmettelemään eilisen päivän ilmatilarikkomuksia ja toisella silmällä sääntöjä varmastikin. Itse olin yhteydessä Lopen lehteen, josta pyydettiin kuvia ja vähän lisätietoja kisasta, sillä näistä kisoista on tulossa juttu keskiviikon lehteen.

Illalla seurailin huomisen säätä ja näyttää siltä että kuuroja alkaisi muodostua aika pian.

18.7.2017 Tiistai – 3. kisapäivä

Aikaisin aamulla taivas oli vielä sininen, mutta kumpupilviä alkoi muodostua Räyskälän taivaalle jo aika pian. Tehtävät oli yllättävän pitkät, Kuumalle ryhmälle 446 km ja Jannen kisa-luokalle 367 km. Sään vuoksi molemmille luokille annettiin myös B-tehtävät, 3,5 tunnin aluetehtävät.

Hinausten oli tarkoitus alkaa klo 11, mutta kilpailijoilta jouduttiin pyytämään kuittaus ilmatilojen muutoksesta ja siksi hinauksia jouduttiin siirtämään 15 min. Kilpailijat ihastelivat gridissä hyvältä näyttäviä pilvipohjia ja suunnittelivat jo miten pilvijonoja pitkin pääsisi etenemään. Pohdittiin siinä myös ovatko pilvet vain ”kulissipilviä”, jotka näyttävät kaukaa hyvältä, mutta eivät nosta ollenkaan. Kentällä ei ollut todellakaan lämmin, moni kilpailija kiipesi tuulensuojaan ohjaamoon istumaan, kun osa avustajista hyppeli lyhyissä kesähousuissa ja hupparissa, jotka kuitenkaan eivät antaneet suojaa lännestä puhaltavalle tuulelle.

Itse en seurannut hinauksia loppuun asti, jouduin lähtemään ja viemään kameran pois kun taivaalta alkoi tihuttaa vettä. Joka tapauksessa kisaajat lähtivät alkuperäisellä A-tehtävällä matkaan.

Harmillista kyllä, mutta aika pian kisatunnus 72 (Mikko Ylihärsilä) ilmoitti Räyskälän taajuudella laskeutuvansa reitin varrelle peltoon, ja jonkin ajan päästä siitä ES (Riikka Marjamaa) palasi takaisin Räyskälän kentälle. Kilpailijoita odotettiin maaliin n. klo 16 aikaan, koska he olivat lähteneet reitille jo puolen päivän aikaan. Arvio oli hyvä, ja kilpailijoita alkoi tulla maaliin hieman ennen neljää. Maaliintulot tänään olivat kovin hajanaisia eli kaikki tulivat omaan tahtiin, ja isoja koneryppäitä ei nähty.

Keli oli ollut ilmeisen haastava, ja ainakin parilla kisakoneella oli ollut outoja sähköhäiriöitä. Tehtävän alkuvaiheessa lähellä käännepistettä oli ollut sade, jossa sekä GR että NIL oli menettänyt osan sähköistä. GR:lle oli jäänyt ainoastaan mekaaniset laitteet päälle, NIL:ssä takaohjaamossa toimi kaikki normaalisti, mutta etuohjaamossa sähköiset laitteet lakkasivat toimimasta. Mitäköhän taivaalta oli satanut, koska yleensä koneilla voi lentää turvallisin mielin sateen läpi ja tällaista ei yleensä tapahdu. Kimmo (Pulkki, NIL) kertoi että oli saanut laitteet taas toimimaan käynnistettyään sähköt uudestaan. Etelä-Suomessa oli kyllä useita ukkoskuuroja liikkeellä, olisikohan ilmassa ollut sähköä. Osa piloteista kertoi myös taistelleensa heti aluksi sadekuurossa joka oli ollut lähellä ensimmäistä käännepistettä.

Iltaa kohden tuntui että tuuli vain kiihtyi entisestään, itse kuvasin joitain maaliintuloja Räyskälä Masters-takin tarjoamassa tuulensuojassa, mutta varmastikaan ei ollut herkkua lentää kotikentälle sellaisessa vastatuulessa. Tosin viimeinen vastatuuleen lennetty osuus oli n. 10 km, kun varsinainen loppuosa n. 90 km oli myötätuuleen. Eli viimeinen käännepiste oli ennemminkin apukäännepiste.

Tästä kaikesta huolimatta myös tänään osa piloteista kiitti kisatoimistossa siitä, että tehtävä oli hyvin suunniteltu säähän nähden.

Niko – meidän tuloslaskennan harjoittelija PIK ry:stä – katsoi illalla säätä, ja kommentoi ”kovin tukkoiselta näyttää huominen”. Myöhemmin MTV3:n meteorologi näytti samansuuntaisia pilvikarttoja. Ehkäpä se gridauspäivä on tulossa huomenna.

19.7.2017 Keskiviikko – 4. kisapäivä

Päivä oli maanantain toisinto. Aamulla ilmoitettiin ettei tälle päivälle anneta tehtävää, toki päiväpalkinnot jaettiin briefingissä. Briefingissä ei katsottu edes säätä. Kisan toinen ensikertalainen Kim Kuusela pokkasi jo toisen päiväpalkinnon lennettyään tehtävän vajaassa neljässä tunnissa läpi. Kahdesta lentopäivästä kaksi päivävoittoa, hyvin menee!

Omassa ohjelmassa oli kaupassa käynti, sain nimittäin palkattua asuntovaunun pesijän ruokapalkalla. Eli tuli vaunu pestyä ja syötyä hyvää ruokaa, ihan mukavaa sadepäivän ohjelmaa.

Torstainkin sää näyttää vähän heikolta. Jos todella positiivisesti suhtautuu, saattaa olla mahdollista että silloin lennetään, mutta ihan varmalta se ei vielä näytä.

20.7.2017 Torstai – 5. kisapäivä

Tulihan se gridauspäivä sieltä, tai no ei siitä pelkkää gridauspäivää tullut, sillä päästiin loppujen lopuksi lentämään.

Tehtävä oli molemmille sama, 2 tunnin aluetehtävä, jossa käännealueet oli kohtuullisen lähellä Räyskälää. Minimimatka oli vain hieman yli 100 km. Briefingin jälkeen Kristian kävi Jannen Kisa-luokan – ja muiden kiinnostuneiden – kanssa päivän tehtävää läpi ja sitä miten käännealueet ja tehtäväaika kannattaa käyttää hyväksi. Kristian muistutti, ettei missään tapauksessa kannata tulla aliajalla takaisin, sillä jokainen aliajalla tultu minuutti rokottaa pisteitä.

Hinaukset aloitettiin klo 13.15, kilpailijat lähtivät reitille siten, että ensimmäisiä odotettiin takaisin n. klo 16.30. Tämän päivän sää teki tuloksiin hieman eroja, sillä Jannen Kisa-luokassa kaksi päivävoittoa ottanut Kim joutui laskeutumaan reitin varrelle ja siten yhteistuloksissa toisena ollut Riku Rissanen nousi hyvän suorituksen jälkeen toiseksi. Tosin tällaisen päivän jälkeen piste-erot eivät nouse hurjiksi, sillä päivän voittaja sai vain alle 400 pistettä.

Keli tehtävällä oli ollut taas haastava, pilvipohjathan eivät koko päivänä nousseet paljoa yli 1000 metrin.

Huominen näyttää hyvin paljon samanlaiselta.

21.7.2017 Perjantai – 6. kisapäivä

Nyt se sitten tuli. Eli päivät rupesivat toistamaan itseään, aamupalasta lähtien kaikki toimet toistuvat päivittäin lähes askeleen tarkkuudella.

Hirvolan Eeva oli haistelijana ja tarkkana kuunneltiin hänen raporttia taivaalta. Pilvipohjat olivat reilusti alle 1000 metrissä ja nostot heikkoja. Hinaukset aloitettiin 13.15 kuten eilenkin, sitten kun pilvipohjat olivat nousseet muutaman sata metriä. Piloteille oli annettu 2,5 tunnin aluetehtävä.

Jannen Kisa-luokassa lähes puolet pääsi tehtävän läpi, muut joutuivat laskeutumaan reitin varrelle tai jättämään lennon kesken ja palasi Räyskälään.

Kuuma Ryhmästä tehtävän lensi läpi kaikki paitsi yksi. Olisikohan ollut vaikutusta sillä, että heidät hinattiin ensin ja pääsivät matkaankin aiemmin.

22.7.2017 Lauantai – 7. kisapäivä, kilpailu päättyy

Aamulla herättiin sankkaan sumuun, mutta gridi avattiin ja kilpailijoille annettiin kisatehtävä briefingissä. Sumu hälveni aamun aikana ja sitten hinauksia alettiin siirtää uudestaan ja uudestaan, syy oli sama kuin muinakin päivinä eli pilvet olivat matalalla ja nostot heikkoja.

Tänään tosin sää oli siitä erilainen, että vaikka keli näyttikin paljon paremmalta kuin muina päivinä, se ylikehittyi nopeasti ja sadekuuroja alkoi syntyä Räyskälän pohjoispuolelle. Jannen Kisa-luokka hinattiin ensin, mutta peli vihellettiin poikki luokkien välissä, ja katsottiin miten tilanne jatkuu. Ongelmana oli se, että hinausten irrotusalueella alkoi sataa vettä ja vain kolme Jannen Kisa-luokan pilottia pysyi taivaalla.

Ensin peruttiin Jannen Kisa-luokan päivä, heti taajuudella alkoi kuulua onnitteluita Riku Rissaselle joka otti Jannen Kisa-luokan voiton PIK 20:llä. Hetkeä myöhemmin myös Kuuman Ryhmän päivä peruttiin.

Palkintojen jako pidettiin kahvilan edessä klo 17, Riku Rissanen voitti Jannen Kisa-luokan sekä kaksikko Tatu Danska ja Kristian Roine voitti Kuuman Ryhmän. Uusi kiertopalkinto "Matiaksen Pysti" (tarina tulossa myöhemmin Jannen Kisa-sivulle) luovutettiin Markus Kärjelle. Sitten lippu laskettiin ja sanottiin ”heiheit”. Kilpailu on päättynyt.

Katja