Räyskälä tiedote – toukokuu 2011

11.5.2011

Kesäinen tervehdys. Kausi on saatu kunnolla avattua joka lajissa ja kelit ovat kerrassaan upeat. Purjelennon kevätkurssikin on lentänyt ensimmäiset yksinlennot, onnittelut!

Pitkän talven jälkeen on syytä kerrata muita juttuja, etenkin turvallisuuteen liittyviä. Palaan niihin heti ”nimitysuutisten” jälkeen.

LYHTY 2011

 Kauden 2011 Lyhdyksi on valittu pitkän linjan ilmailija Lassi Salonen. Lyhty aloittaa työt 15.5 ja jatkaa ainakin heinäkuun loppuun asti. Jatko-optio elokuun osalle on olemassa, mikäli toiminta jatkuu aktiivisena. Toivon, ja jopa edellytän sankkaa osanottoa aamubriefingeihin, turvallisuus on kaiken A ja O kaikessa toiminnassamme! 
Purjelentokilpailuiden aikana vastaava informaatio on saatavissa kilpailubriefingeissä. Onnea ja menestystä tehtävässä sinulle Lassi!

Hinaajat 2011

Tämän kesän saamme nauttia nuorten ammattitaitoisten herrojen, eli Petri & Matias Sucksdorffin, ja Tero Leppäsen ammattitaitoisista hinauksista. Samaten kiitos Lappalaisen Karille, Väisäsen Markulle ja Laineen Jormalle, jotka hinasivat huhtikuussa. Toki, tuuraajiakin tarvitaan entiseen tapaan joillekin päiville, mutta yleisesti ottaen hinaajien osalta tilanne on poikkeuksellisen hyvä.

Ajoharjoittelutoiminta touko-kesäkuussa ja Autoliiton Ecotour 13.5.2011
Saamme tervetulleita vieraita perjantaina 13.5, kun Autoliiton EcoTour 2011 vierailee kentällä. Yksi osuus ajetaan kenttää ympäröivillä hiekkateillä. Leirialueen liikenne hoidetaan n.klo 09-16 välisenä aikana ns. Wännin kämpän ohi kulkevaa tietä. Muiden uloskulkuteiden käyttö on kielletty, myös kevyen liikenteen osalta. Kilpailualueen sulkemiseen käytetään lippusiimaa ja
perävaunuja. Kartat toimitetaan ilmoitustauluille, kahvilalle, saunoille ym. ennen tapahtumaa. 
HUOM! Kentän ympäröiville hiekkateille ei saa mennä kävelemään alueen sulkemisaikana!

Kahvilalta pääsee kenttäalueelle eikä tapahtuma vaikuta kentän muuhun toimintaan. Tapahtumana EcoTour on kaksipäiväinen, matkailuajotyyppinen tapahtuma, joka ajetaan tavallisilla henkilöautoilla. Autot on jaettu eri luokkiin kokonsa ja käytettävän polttoaineen perusteella. Joukkueeseen kuuluu kuljettaja ja kartanlukija. Räyskälä saa mukavasti näkyvyyttä tapahtuman yhteydessä. Tästä olemme kaikki varmasti tyytyväisiä.

Moottoripyörien ajoharjoittelutoimintoja on kentällä myös viikonloppuisin, jatkuen aina kesäkuun alkupuolelle saakka.

Ilmailuliiton tukisäätiön tuet
Suomen Ilmailuliiton tukisäätiö myönsi Räyskälä-Säätiölle tukea seuraavasti: 1000 eur hinauslentokoneiden Flarm- yhteentörmäysvaroitinten hankkimiseen ja 4000 eur MM 2014- projektia varten. Mieltä lämmittää kertoa näistä positiivisista asioista.

Turvallisuus ennen kaikkea!
Aktiivinen toiminta on hyvästä. Nyt on kuitenkin ryhtiliikkeen paikka monelta osin! Räyskälässä toiminta on hyvin monipuolista ja toimijoita on paljon. Minkäänlaiseen sooloiluun ei ole varaa. Ensimmäiset viranomaisraportit on jo kirjoitettu. Jokainen niistä on liikaa. Tiedän, ettei tämä tiedote tavoita suoraan kaikkia mutta sanaa tulee ja pitää levittää.

Tässä muutama esimerkki:

  • Ilmoitettuun hyppysektoriin lentäminen on ehdottomasti kielletty. Kentällä käytetään Räyskälän jaksoa 122.65 mhz jolloin varmasti kuulee milloin hyppykone on linjalla. Lauantaina 7.5. oli tilanne jossa oli lähellä käydä todella huonosti.
  • Risteävien kiitoteiden käyttö on myös ehdottomasti kielletty. Eriävät mielipiteet saa esittää suoraan allekirjoittaneelle kahden kesken. Koskee myös etenkin radan 26R ns. ”hallilaskuja” joissa kaarretaan 30L/30R suuntaisesti tai jopa enemmän.
  • Ajoharjoittelutoimintaan käytettävien alueiden kunnioittaminen. Jos alue on merkitty suljetuksi, radan tai rullaustien yli EI kuljeta, ajeta, rullata, ym.
  • Ns. hallilaskujen jälkeen kone on ehdottomasti siirrettävä radalta pois heti laskun jälkeen. Kyseessä on muuten muuta toimintaa haittaava lentoeste. Rinnakkaisrataa käyttävät moottorikoneet eivät pääse käyttämään rataa tai seuraava pilotti ei pääse laskeutumaan. Tämän vuoksi suosittelen tekemään laskut suoraan starttipaikalle jossa on apuvoimia helpommin saatavissa, etenkin mikäli välit AAYIR:n väen kanssa eivät ole kunnossa tai avustajaa muuten saatavilla. Ja normaalisti se on nopeampi tapa, kuljetusvehkeet ovat kuitenkin koko päivän kentällä ja auto pitää muutenkin hakea. Jää yksi muuttuja kuviosta pois ja kenttä on vapaa. Lisäksi saa sarkalaskun niin halutessaan samalla hinnalla.
  • Ajonopeudet ovat liian suuret. Pölyaika on taas alkanut, haaveissa siintää kivituhka alueen hiekkateille. Sekään ei silti oikeuta kaahaamista alueella. Nykyisellään motellille vievä tie muistuttaa liki moottoritietä. Ajonopeus tullaan laskemaan 20 km/h suuruiseksi ja tarpeetonta liikennettä on syytä välttää. Kyse on myös leirintäalueen turvallisuudesta (leikkiviä lapsia jne.)!
  • Nurmialueiden kunnioittaminen. Älkää ajako tarpeettomasti nurmialueiden poikki.  Halliaukion turhaa autoliikennettä tulee myös välttää ja ainoastaan rullausteitä käyttää ajamiseen. Itsekin siirryn fillarin käyttäjäksi aina kun mahdollista. Etenkin II-hallin edustan eteen EI SAA pysäköidä koska hallista ulosotettavat koneet pitää saada mahdutettua purkualueille.
  • Kaiken toiminnan tulee olla hauskaa, mutta TURVALLISTA!


Turvallisuusasioihin tullaan palaamaan kauden kuluessa, mm. aamubriefingeissä. Allekirjoittaneen raporttikynä on näin uran alussa hyvin terävä jos ei muu auta.

Loppukevennys
Vaikka yllä onkin runsaasti vakavasti ja aikuisten oikeasti tosissaan otettavia asioita, on syytä keventää hieman lopuksi. Ilmailu on iloinen (ja koko perheen) asia joten toivon kaikille hyviä säitä ja rentouttavaa vapaa-aikaa oman harrastuksen parissa. Huomioikaa toisenne ja käyttäkää mahdollisimman aktiivisesti koko kausi 2011. Ensi vuonna kenttä on osan aikaa aktiivikaudesta kiinni, erilaisia lentoleirejä suunnitellaan jo kuumeisesti. Mutta, ilmaillaan ensin tämä vuosi antaumuksella Räyskälässä!

Kentällä nähdään ;)

Riku